loading...
نایس پاتوق
ali بازدید : 351 یکشنبه 16 اسفند 1394 نظرات (0)

احکام شرعی شرکت در مراسم ترحیم و عزاداری

امروزه در بسیاری از مسائل از جمله مسأله مرگ و احکام و امور عرفیّه مترتّب بر آن ما به بیراهه می رویم و به دستورات شرع چنانچه باید و شاید توجّه نمی نمائیم، و مقتضیات عالم آخرت را با اعتباریّات عالم هوی و نفس امّاره به یک دیده و منظر می نگریم، و حقائق را با توهّمات در یک کفّه قرار می دهیم.ممکن است سوالات بسیاری در زمینه مراسم ترحیم داشته باشیم.

آنچه در زیر می خوانید سؤالات و پاسخ هایی از آیت الله مکارم شیرازی این مرجع تقلید است در مورد آنچه باید در مجالس ختم رعایت کنیم:

حکم شرکت دختران در مراسم ترحیم ، دختران مراسم ترحیم ، حکم شرعی درباره مراسم ترحیم

این مرجع تقلید به سوالات استفتاء شده اینگونه پاسخ دادند:

اسراف در مراسمات

پرسش: در بعضی مناطق مرسوم است که روز و شب پنج شنبه و جمعه که برای زیارت قبور اموات شان می روند، عطر و گل های قیمتی و یا غیر قیمتی روی قبر می ریزند. آیا این کار مشروع و درست است؟

پاسخ: به مقدار کم اشکالی ندارد، ولی اگر اسراف باشد جایز نیست، مگر در مواردی که جنبه تعظیم شعایر داشته باشد، و در آن جا اسراف محسوب نشود.

شرکت در مراسم شخص

پرسش: برگزاری مجالس فاتحه برای افرادی مانند: قاچاقچیان موادّ مخدّر، محاربین، زناکاران به عنف، و شرکت در مجالس آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ: طلب مغفرت برای آنها اشکالی ندارد؛ ولی اگر شرکت در این مجالس سبب ترویج این گونه اعمال گردد، جایز نیست.

استحباب تسلیت گویی به صاحبان عزا

پرسش: تسلیت گفتن به صاحبان عزا تا چه زمانی استحباب دارد؟

پاسخ: مستحب است صاحبان عزا را تسلیت گویند، امّا اگر مدّتی گذشته است و خاطره مصیبت فراموش شده و به واسطه تسلیت مصیبت یادشان می‏ آید ترک آن بهتر است و نیز شایسته است تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند.

شکیبایی در مرگ خویشاوندان

پرسش: انجام چه اموری در مرگ خویشاوندان سزاوار می باشد؟

پاسخ: سزاوار است انسان در مرگ خویشاوندان، مخصوصاً در مرگ فرزند شکیبایی را از دست ندهد و هر وقت میت را یاد می‏ کند «انا لله و انا الیه راجعون» بگوید و برای میت قرآن بخواند و طلب آمرزش کند.

طلب حلالیّت عمومی برای میّت

پرسش: هنگامی که کسی از دنیا می رود بستگان میّت خطاب به شرکت کنندگان در مراسم می گویند: اگر کسی حقّی بر گردن میّت دارد، معاف بدارد، و او را ببخشد؛ و همه حضّار نیز ابراز بخشش می کنند آیا در این صورت ذمّه میّت ساقط می شود؟

پاسخ: هرگاه صاحب حقّ از صمیم دل گذشت کند، ذمّه میّت بری می شود؛ ولی اگر بستگان میّت می دانند که صاحب حقّ در اثر حیا یا اجبار چنین گفته، باید رضایت او را تحصیل کنند.

بهترین عمل برای شادی روح میّت

پرسش: برای شخص میّت علاوه بر مراسمات متداول، چه عملی برای شادی روح او سودمندتر می باشد؟

پاسخ: جستجو کنید اگر دیونی به مردم دارد قبل از هر چیز دِین او را بپردازید، و اگر واجباتی از او فوت شده قضا کنید، و تا می توانید برای او صدقات و خیرات دهید؛ یعنی به مردم نیازمند به نیّت میّت خود کمک کنید.

حکم اِعلام مُوتِ مفقود بیست ساله

پرسش: اگر شخصی که در حدود بیست سال، مفقود شده است، می توان او را میّت محسوب کرد؟

پاسخ: تا یقین به موت او پیدا نکنید نمی توان او را میت دانست.

حکم شرکت زنان در تشییع شهدا

پرسش: اگر حضور زنان در تشییع شهید مؤثر بر اوضاع جامعه باشد باز هم حضور آنان در تشییع جنازه کراهت دارد؟

پاسخ: اگر دارای فایده قابل توجهی باشد مانعی ندارد.

حکم شرکت دختران در تشییع جنازه

پرسش: شرکت دختران در تشییع جنازه چه حکمی دارد؟

پاسخ: بهتر است که در تشییع جنازه شرکت نکنند.

حکم نگاه کردن زن باردار به میّت

پرسش: نگاه کردن زن حامله به میّت چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکالی ندارد مگر آنکه مایه وحشت او شود.

حکم پوشیدن لباس مشکی در فوت علماء و اقوام

پرسش: پوشیدن لباس مشکی در وفات علماء و اقوام چه حکمی دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است.

چگونگی تصرّف در مبالغ دریافتی از مراسمات ختم

پرسش: مبالغی که بابت برگزاری مراسمات ختم در مسجد پرداخت می شود چگونه باید مصرف گردد؟ آیا خادم مسجد هم سهمی دارد؟

پاسخ: پول های ختم و فاتحه خوانی باید زیر نظر متولّی یا امام جماعت(هرکدام که نظارت بر این کار دارند) صرف مصالح مسجد گردد. خادم مسجد نیز می تواند به مقدار متعارف با نظر آنها مصرف کند ولی توجّه داشته باشید پولی در مقابل استفاده از مسجد نمی توان گرفت مگر این که افراد با رضایت خود چیزی بدهند و یا در برابر خدماتی که انجام می شود بگیرند.

حکم استفاده از امکانات مسجد برای مراسم ختم

پرسش: استفاده از امکانات مسجد، اعمّ از ظروف آشپزخانه و مانند آن، در مراسم ختم افراد (چه در داخل مسجد و چه در بیرون مسجد) چه حکمی دارد؟

پاسخ: جایز نیست؛ مگر این که نظر واقفین عامّ بوده باشد، یا عرف محلّ چنین اقتضا کند.

تلاوت قرآن در مجلس ترحیم تارک الصلاة

پرسش: آیا تلاوت قرآن در مجلس ترحیم تارک نماز و یا منکر نماز جایز است؟

پاسخ: تقاضای عفو و بخشش و انجام اعمال خیر برای همه مسلمانان هرچند که گناهکار باشند جایز است.

حکم حضور ارامنه در مساجد برای مراسمات ختم

پرسش: مسجدی در زمین مشاعی که بین مالکین مسلمان و ارمنی مشترک بوده، با اجازه خودشان بنا شده است؛ اهل کتاب مراسم ختم امواتشان را در مسجد مسلمانان برگزار می کنند و واعظ مسلمان در آن مجلس سخنرانی می نماید و خود ایشان هم در مجلس حضور دارند و همچنین در مراسم مسلمین که در مسجد منعقد می شود شرکت می کنند با توجه به این مطلب، حضور ارامنه در مسجد چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر آمدن ارامنه به مسجد سبب علاقه بیشتر آن ها به اسلام گردد مانعی ندارد.

حکم صرف غذا در مساجد

پرسش: غذا خوردن در مجلس ختم و مانند آن که در مسجد برگزار می شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکنند و سبب آلودگی مسجد نگردد اشکالی ندارد.

استفاده از نوحه امام حسین(علیه السلام) برای دیگران با تغییر نام

پرسش: آیا تغییر دادن نوحه ای که متعلق به امام حسین (علیه السلام) است درست است یا خیر؟ (به جای آن، اسم میت را قرار دهند)

پاسخ: در صورتی که مضمون و محتوای آن با آن شخص سازگار باشد، مانعی ندارد وگرنه دروغ محسوب می شود و جایز نیست.
 

حکم شرکت در مراسم ترحیم مرحومی که فرزند صغیر دارد

پرسش: میّتی که وصیّت نکرده و در میان اولاد او دو صغیر وجود دارد، حضور مردم در منزل یا مراسم ترحیم میّت و نیز صرف چای و خرما و مانند آن چه حکمی دارد؟

پاسخ: در این گونه موارد مبلغ مختصری که جوابگوی آن تصرّف باشد برای صغیر در نظر بگیرید و هزینه او کنید؛ در این صورت تصرّفات فوق جایز است.

مصرف هزینه های مراسم سوگواری در امور خیر

پرسش: اخیراً در برخی از مناطق رسم شده که بستگان متوفّی به جای برگزاری مراسم عزاداری و فاتحه، پول آن را هزینه امور خیریّه می کنند. به نظر می رسد با توسعه این تفکّر، مردم و میّت از برکات مجالس مذکور که آشنایی با معارف دین و تذکّر و تنبیه و به یاد جهان آخرت افتادن، همدردی با صاحبان عزا، و قرائت فاتحه و قرآن برای میّت، و ذکر توسّل و مانند آن است، محروم می شوند. با توجّه به این مطلب، کدام یک اولویّت دارد؟

پاسخ: بهتر است مجلس ساده ای بگیرند، و هزینه های اضافی را صرف کارهای خیر کنند.

اجرای موسیقی در مراسم ختم

پرسش: در برخی مناطق در مجلس ختم و فاتحه خوانی بر سر مزار جوانی که قبل از ازدواج مرحوم شده شاهد اجرای موسیقی محلّی، و حرکاتی شبیه رقص توسّط برخی زنان و مردان هستیم،نظر حضرتعالی در مورد این مراسم چیست؟

پاسخ: این گونه کارها جایز نیست، و دور از شان افراد با ایمان است، و سبب آزار روح میّت می شود.

برگزاری مراسم سوم، هفتم و ... برای اموات

پرسش: آیا گرفتن مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای میت جایز، مستحب یا مکروه است؟

پاسخ: این موضوع به عنوان یک حکم شرعی وارد نشده است بلکه یک رسم عرفی برای احترام میت و تذکر بازماندگان است. انجام آن به این عنوان اشکال ندارد بلکه کار خوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم - نمناک

namnak.com/28000-حضور-دختران-در-مراسم-ترحیم.html
مراسم ترحیم و احکام شرعی مراسم ترحیم و حضور دختران در مراسم ترحیم و موسیقی در مراسم ترحیم و پاسخ به سوالات شرعی را در نمناک مشاهده کنید.

نمناک

namnak.com/
محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم بدوی دادگاه برای بابک زنجانی و همدستانش خبر داد و گفت: متهمان به اعدام ... حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم
شما از این صفحه چندین بار بازدید کرده‌اید. آخرین بازدید: 3/4/16
۷ ساعت پیش - پرسش: اگر حضور زنان در تشییع شهید مؤثر بر اوضاع جامعه باشد باز هم حضور آنان در ... حکم شرکت در مراسم ترحیم مرحومی که فرزند صغیر دارد.

حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم - یاس کمپ | ارشیو ...

yascamp.ir/حکم-شرعی-حضور-دختران-در-مراسم-ترحیم.html
۳۷ دقیقه پیش - مسلمان شیعه نباید خودسرانه عمل کند و از پیش خود حکمی را کم و زیاد کند.توجه به احکام شیعیان و دانستن پاسخ سوالات شرعی در همه موضوعات از قبیل ...

حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم | فیدگاه

feedgah.com/lastnews/.../حکم-شرعی-حضور-دختران-در-مراسم-ترحیم/
۲۶ دقیقه پیش - حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم مسلمان شیعه نباید خودسرانه عمل کند و از پیش خود حکمی را کم و زیاد کند.توجه به احکام شیعیان و دانستن ...

حکم شرعی شرکت دختران در تشییع جنازه - اتاق خبر - irancloob

otaghkhabar.irancloob.net/حکم-شرعی-شرکت-دختران-در-تشییع-جنازه/
۶ ساعت پیش - پرسش: اگر حضور زنان در تشییع شهید مؤثر بر اوضاع جامعه باشد باز هم حضور آنان در ... حکم شرکت در مراسم ترحیم مرحومی که فرزند صغیر دارد.
۱ روز پیش - تلکس دولت بهار: حكم شركت دختران در تشييع جنازه .... پرسش: ميّتي كه وصيّت نكرده و در ميان اولاد او دو صغير وجود دارد، حضور مردم در منزل يا مراسم ترحيم ميّت و نيز ... پاسخ: اين موضوع به عنوان يك حكم شرعي وارد نشده است بلكه يك رسم ...

از شركت زنان در مراسم تشييع و تدفين نهي شده است : رساله ...

motaghin.com › ... › رساله اربعین در فرهنگ شيعه
زيارت حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در روز اربعين و اقامه مجلس عزا براي آن .... و چون از طرف شرع مقدّس منعي بر يك چنين مجالس نرسيده است، بنابراين حكم اوّلي بر جواز ...
پرسش : شرکت دختران در تشییع جنازه چه حکمی دارد؟ ... حکم حضور ارامنه در مساجد برای مراسمات ختم [احکام مراسم ختم ] ... صغیر وجود دارد، حضور مردم در منزل یا مراسم ترحیم میّت و نیز صرف چای و خرما و مانند آن چه حکمی دارد؟ ... پاسخ : این موضوع به عنوان یک حکم شرعی وارد نشده است بلکه یک رسم عرفی برای احترام میت و تذکر بازماندگان است.
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - آیا این حضور زنان که پشت سر مردان در دسته روی شرکت دارند اشکال دارد؟ .... حکم برهنه شدن در مجلس عزای امام حسین(ع) چیست؟ ..... س 734: اگر دختر نه ساله ای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزه اش را افطار نماید، آیا قضا بر او ...
۲۸ مرداد ۱۳۹۰ ه‍.ش. - سلام من در جایی شنیدم که حضور زن در تشییع جنازه حرام است البته فقط در ... صفحه اصلی سایت · انجمن · فقه و احکام شرعی · طهارت و نجاست · احكام اموات; آیا حضور زن در تشییع جنازه حرام است؟ ... البته فقط در تشییع جنازه، ولی در مراسم دفن حرام نیست ... پس جمع بين روايات حكم مى كند كه روايات منع را حمل بر كراهت كنيم».

مراسم ختم-احکام محتضر و میت

portal.anhar.ir/node/2091/?ref=sbttl
2- حضور ارامنه و برگزاری مراسم ختم در مسجد ... 6- حضور زنان در زمان عادت ماهیانه در مساجد ... پاسخ:این موضوع به عنوان یک حکم شرعی وارد نشده است بلکه یک رسم عرفی ...

خاک‌سپاری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/خاک‌سپاری
... بنیادین پستا کردن پیکر بی‌جان مردگان و از گام‌های مراسم تشییع و ختم است. .... دفن كافران در گورستانهاى مسلمانان حرام است و اين حكم ناشى از احترام شرع اسلام به ...

آداب و احکام قبل و بعد از مردن چیست؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ...

www.islamquest.net › ... › فقه و احکام › احکام مرتبط با مردگان
بخشى نیز مربوط به پس از مرگ است، که از آن با عنوان «احکام اموات» نام برده مى‌شود و از ... حضور جُنُب و حائض نزد او 4. .... برخی از اعمال مستحبی برای اشخاص فوت شده عبارت اند از: خواندن نماز وحشت در ... آیا بردن اطفال به مراسم ختم و قبرستان کراهت دارد؟ .... لذا در شرع اسلام احکامی؛ مانند غسل، کفن و دفن و خواندن نماز بر بدن او واجب شده است.
۵ مهر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - اعدام دو دختر یزدی توسط پدرش واقعیت دارد؟! +عکس ... ترکیب نمایندگان مجلس دهم + جدول .... حضور مداحان معروف در مراسم ترحیم سلحشور + تصاویر ...

اوقات شرعی امروز یکشنبه 16 اسفند به افق مهاباد | News File

newsfile.ir/news/اوقات+شرعی+امروز+یکشنبه+16+اسفند+به+افق+مهاباد
آنا - 18 دقیقه پیش; حکم شرعی حضور دختران در مراسم ترحیم مسلمان شیعه نباید خودسرانه عمل کند و از پیش خود حکمی را کم و زیاد کند.توجه به احکام شیعیان و دانستن ...

حکم فقهی رفتن به تالارهای عروسی | پایگاه اطلاع رسانی اصلاح

www.islahweb.org/content/2012/6/.../حکم-فقهی-رفتن-به-تالارهای-عرو...
۷ تیر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - امروزه پیدا شدن تالار‌ها و بر پایی مراسم مختلف در آن‌ها، از جمله مراسم و ... لذا بر آن شدیم حکم شرعی شرکت در این مراسم‌ها را برای استفاده عموم خواهران و برادران دینی روشن نمائیم. ... برهنگی شرم آور، حضور پیدا می‌کنند، در حالیکه برخی از آنان برای شوهر ... 1- برخی از زنان و دختران متأسفانه خود را به طور کامل آرایش داده، لباسهای ...
یعسوب الدین - احکام گرفتن مجلس ختم برای اموات(استفتائات آیةاله مکارم) - یعسوب الدین. ... خود ایشان هم در مجلس حضور دارند و همچنین در مراسم مسلمین که در مسجد منعقد مى شود ... این موضوع به عنوان یک حکم شرعی وارد نشده است بلکه یک رسم عرفی برای ...
داخل شدن به حرم امامان در حالت حیض زن حائض احکام دینی,رفتن به حرم امامان,سایت احکام,حیض,احکام ... آیا برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام فاطمیه جایز است؟ ... احکام شرعی‌ که در سفر اربعین به کار می‌آید ... چرا چادر را به دختران جوان تحمیل می‌کنند؟ ..... داشتن رابطه جنسی با حضور نوزاد! ... مراسم ترحیم مرحوم فرج الله سلحشور (+تصاویر) ...
۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - محمود احمدي‌نژاد با سفر به ونزوئلا در مراسم خاك‌سپاري هوگو چاوز حضور يافت. به گزارش باشگاه ... ... مسئله عرف سیاسی است نه حکم شرعی. (1179507) ... اگه مادر یکی ازدوستانتون که پیر هم باشه درمراسم ترحیم پسرش بهسمت شما بیاد شما چه کارمیکنید اصلا اون ..... در آغوش كشيدن يك دختر بچه ويك مادر پير خيلي جرم است ؟

پرسش و پاسخ (شرکت زنان در تشییع جنازه و راهپیمایی ...

goharemaerefat.ir/.../پرسش-و-پاسخ-شرکت-زنان-در-تشییع-جنازه-و-راه...
در وصیت نامه علامه طهرانی خواندم که حضور زنان در مراسم تشییع را قبیح دانسته اند و ... پس جمع بین روایات حکم مى کند که روایات منع و نهی را حمل بر کراهت کنیم. .... حاکم شرع و ولی فقیه، این حضور و فریاد و صداها لازم باشد و از زنان حضورشان و در صحنه ...

حکم شرعی نگاه زن به مرد - نیک صالحی

www.niksalehi.com/public/archives/018957.php
حکم شرعی نگاه زن به مرد. ... حضور چهره هایی عجیب در ختم مرحوم سلحشور+تصاویر ..... مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی کامران تفتی بازیگر معروف کشورمان با حضور ...

وفاتیه - احکام و آداب وفات

vafatye.blogfa.com/cat-17.aspx
۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ه‍.ش. - وفاتیه - احکام و آداب وفات - اطلاعیه ترحیم سوک سوگ ختم چهلم سالگرد سنگ قبر ... حکم شرعی اعضایی که از جسد مسلمان جدا شده‌اند، این است که با بدن دفن شوند، و .... آیا برپایی این مراسم به خاطر در گذشت افرادی از نیروهای بسیج و یا از کسانی ..... 560 مرد می‌تواند دختر بچه‌ای را که سن او از سه سال بیشتر نیست، غسل دهد.
روش تقاضای انجام عقد شرعی در مرکز اسلامی شهر منچستر ... در زمان اجرای مراسم صيغه عقد كه در محل مركز اسلامي انگلیس و با حضور ریاست مركز و يا ... در صورت ازدواج اول دختر ودر صورتي كه پدر دختر مسلمان باشد، حضور پدر دختر برای امضای عقدنامه ضروری است. .... انگليس و يا هر مرجع ذيصلاح شرعی ديگر، خواهان اجرای حكم طلاق شرعی گردد.

حضور بانوان در مسجد - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت

www.hawzah.net/fa/Magazine/View/89/6744/.../حضور-بانوان-در-مسجد
عدّه ای همچون، علامه حلی(ره) حضور بانوان را در مساجد مکروه دانسته اند.(2) عدّه کثیری از فقها گرچه حکم به کراهت نداده اند، ولی خواندن نماز در خانه را برای زن افضل شمرده اند، ...

فتوای جدید آیت‌الله سیستانی درباره‌ی ازدواج موقت دختر

www.parsine.com/.../فتوای-جدید-آیت‌الله-سیستانی-درباره‌ی-ازدواج-موق...
اما حالت دیگری که ایشان اخیرا به آن حکم داده، دختر مستقل بزرگسالی است که ازدواج ... اولا صیغه نه صیقه دوما این یک حکم شرعی وقانونی است که اسلام برای کسانی که نمی توانند ..... عکس:پلاکارد متفاوت در مراسم تشییع پیکر آیت الله واعظ طبسی.

محرمات و مکروهات و مستحبات حائض+حکم ورد به امکان مقدسه

www.t-pasokhgoo.ir/احکام-شرعی-احکام...شرعی/احکام.../احکام.../230-محرما...
حکم ورد زن حائض به امکان مقدسه. ... مهمان - فرزانه. سلام ببخشید بنده جهت تبلیغ به پاورپونت های احکام شرعی نیاز دارم اگه ممکنه به ایمیلم ارسال کنید ممنون از لطفتون
حضور در مجالس و شب‌نشینی که در آنها گاهی اوقات حاضرین زبان به غیبت و سخن‌چینی باز می‌کنند. ... دیگر ممنوع می‌باشند، به هر صورت آگاهی از حکم شرعی آنها برای او و خانواده ضروی است. .... جشن و مراسم عروسی ( که در اصطلاح شرع بدان ولیمه گویند)مستحب است و ... تعزیه به معنی تسلیت گفتن به خانواده کسی است که فوت کرده و بهترین ...
۱۰ آذر ۱۳۸۹ ه‍.ش. - به گزارش صراط ، ايسنا نوشت: حكم قصاص شهلا جاهد پس از تاييد ديوان عالي كشور و موافقت رييس قوه‌ ... اوين حضور داشتند، اظهاركرد: مسوولاني كه از دستگاه قضايي در مراسم اجراي حكم حضور يافته بودند تمام ..... مراسم ترحیم آیت‌الله واعظ طبسی در حرم مطهر رضوی برگزار شد+تصاویر ... ماجرای شایعه اعدام 2 دختر یزدی +عکس.
۴ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - پنجشنبه بازار کتاب. 7. تلویزیون. 8. گزارش. 9. قاب عکس. 10. شوک. 11. شوک - حوادث. 12 · 13. زندگی. 14. سلامت و زیبایی. 15. جامعه. 16. اندیشه.

نظر شرعی اسلام درباره ارتباط دختر و پسر - روضه نیوز

www.rozenews.com/view/.../نظر-شرعی-اسلام-درباره-ارتباط-دختر-و-پس...
۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - پرسش: آیا دوست شدن دختر و پسر نامحرم بدون لمس گناه است ؟ ... در پاسخ به سؤالات جوانان، احکام ارتباط و دوستی پسران و دختران و نیز حکم شرعی عاشق شدن را پاسخ داده اند. ... بدون عکس ... دو مداح معروف در مراسم ترحیم فرج الله سلحشور.
بعد از صحبت‌های داورزنی، مازیار ناظمی، مجری مراسم خطاب به رییس‌ جمهور گفت: «آقای ... نظر معظم له در مورد حکم شرعی حضور زنان در ورزش گاه ها به عنوان تماشاچی چیست؟

خواهر و برادر کی ارث مساوی می‌برند – جديدترين اخبار ايران و ...

www.momtaznews.com/خواهر-و-برادر-کی-ارث-مساوی-می‌برند/
شوک فرهنگی: مراسم بالماسکه هالووین در دانشگاه الزهرا تهران + عکس ... اگر شخصی فوت کند و اولاد نداشته باشد، خواهر و برادر از او ارث می‌برند و خواهر و برادران مادری .... مسأله ۳۲۳۵: اگر وارث میّت، فقط پدر و یک دختر، یا مادر و یک دختر باشد، مال را چهار قسمت مى ..... حکم شرعی انحصار ارث در فرزند و همسر او می باشد و برادران متوفی سهمی ندارند.

مراسم ختم دختر آیت‌الله خاتمی با حضور معاون اول رییس جمهور ...

sedayiran.com/.../مراسم-ختم-دختر-آیت‌الله-خاتمی-با-حضور-معاون-اول-ری...
نسخه موبایل; |; اوقات شرعی; |; آب و هوا; |; آرشیو; |; جستجو; |; پیوندها; |; تماس با ما ... مراسم ختم دختر آیت‌الله خاتمی با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد. کد خبر: ۴۷۶۷۰. تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷. مراسم ترحیم صبیه آیت‌الله روح الله خاتمی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس .... شایعه صدور حکم اعدام برای پسر تلگرامی.

مذهبی - پارس ناز

www.parsnaz.ir/news_cats_9.html
حکم نزدیکی جنسی با همسر در شب یا روز عاشورا چیست؟ نوشته های ... مراسم عزاداری و دختر زنجیر زن دیده اید (عکس) · عکس های ... حکم شرعی و دینی ایروبیک با موسیقی.

احكام مسجد - بهجت

v0.bahjat.ir/index.php/ahkam/esteftahat/172-2011-09-06-09-43-55.html
احكام مسجد. فروش مصالح اضافى مسجد. 228. آيا فروش مصالح اضافه آمده از بنّايى مسجد، ... و اگر به او دسترسى حاصل نشد و اجازه از او ممكن نشد، حاكم شرع آن زمين را به جماعتى اجاره ... اند كه زيلوها را جهت مراسم مذهبى در حسينيه، مهديّه و امثال آن، از مسجد خارج نمايند. ..... ورود اهل كتاب به مساجد براى شركت در مجالس ترحيم آشنايان، جايز است يا بايد از ...

صد خبر

sadkhabar.ir/
پیوندها; |; تماس با ما; |; جستجو; |; آرشیو; |; آب و هوا; |; اوقات شرعی; |; درباره ما ..... مهمانی شوم پسر شیطان صفت برای فریب دختران/نامزد دریافت «زن شایسته» به مرگ ... انقلاب اسلامی(۱۵ فروردین ۱۳۵۹) حکمی را از رهبر انقلاب گرفت که ادبیاتش خاص و ... مراسم تشییع پیکر آیت‌الله واعظ طبسی با حضور روسای قوا در مشهد برگزار شد+جزییات.

احکام مداحی - مداح یار

maddahyar.lxb.ir/cat/11
احکام مداحی - آموزش های تخصصی ویژه علاقمندان به مداحی - مداح یار. ... نگار در مراسم عزاداری که از نظر محتوایی و ارزشی تأثیرگذار نیست، از نظر شرعی چگونه است؟ ... سؤال: در بعضی مساجد و مجالس ترحیم اموات به جای منبر و موعظه فقط با دعوت از یک یا دو .... هنگام عزاداری در صورتی که در حضور نامحرم باشد حرام و اگر زنان هم نباشند اشکال دارد.
۲۹ بهمن ۱۳۸۶ ه‍.ش. - بنابراین، مجلس ذكر اهل بیت، مكان ذكر و فكر و شور و شعور در كنار .... جهت آگاهی از حكم شرعی این مسأله، به رساله های عملیّه مراجع، و استفتائات آنان مراجعه فرمایید. .... سر بریده اند و دختران خاندان نبوّت گریبان چاك و مصیبت زده و مو پریشان از پشت ... و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزاداری امام حسین علیه السلام ...

عصر ايران

www.asriran.com/
بسیاری از کسانی که در کارنامه خود سابقه وزارت و نمایندگی مجلس را دارند از رتبه 62 تا ... اعتراض به "غل و زنجیر" پرتیراژ ترین روزنامه منتقد دولت ترکیه (+عکس).
۲۱ تیر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - در اين شك نيست كه مراسم عقد نكاح مطابق شرع اسلام وسنت پيامبر محمدصلى الله عليه .... حکم ازدواج در اسلام از نظر فقها مشمول احکام پنجگانه میگردد: .... نام وكيل « مهر ونفس توسط دختر به شاهدان گفته شده » وبعدٱ هر دو شاهد مكلف اند، نام .... و یا مختل العقل باشد یا نتواند در مجلس عقد حضور به هم رساند و یا پدر فوت کرده باشد.
حکم شرکت دختران در تشییع جنازه. ... بزرگداشت مراسم ترحيم آيت‌الله واعظ‌ طبسي در حرم رضوي. - حج نیوز ... حضور رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت آیت‌الله طبسی. - شبستان ... ارتباط اینترنتی با نامحرم+حکم شرعي. - صدای شیعه ...
حقیر در این ساعات در دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی(دام ظله) حضور دارم و به اندازه ... سوال شما: اگر از طریق خود ارضاعی دختر بکارتش را از دست بدهد نیاز هست قبل ... دیدم وقتی مراسم تمام شد وانها رفتند این کیک درخانه افتاده بود وپسرکوچکم بادیدن ان لج .... سوال شما: اگر فردی فوت کند و اطرافیان بخشی از موی سر اورا چیده و به عنوان ...
مسلمان شدن دختر کشیش سریلانکایی; برگزاری نمایشگاه سالانه‌ی ”کشف اسلام“ در دانشگاه ... امام‌ جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تأکید بر «حضور پر شور و حماسی» مردم پای صندوق‌های رأی، ... امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در مراسم افتتاحیه «همایش علمی – تحقیقی مذاهب اسلامی»، ضمن ... دیوان‌عالی ایتالیا حکم منع ساخت مساجد را لغو کرد .... ارسال سوال شرعی ...

حکم داعش برای برپاکنندگان مراسم ولنتاین | نوروز 95

www.newphoto95.ir/2016/.../حکم-داعش-برای-برپاکنندگان-مراسم-ولنتا...
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش. - کلاس عجیب دختران داعش /عکس · از طرح جدید بنزین دولتی پرده برداشته شد … ... حکم شرعی بازی با تخته نرد بدون شرط بندی چیست؟ .... مراسم ترحیم احمد امینی فردا چهارشنبه 16 دی از ساعت 14 تا 16 در مسجد امام صادق (علیه … ایشان از ...
۱۳ تیر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ج: اگر تطهیر بدن ممکن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود، نماز را در همان ..... البته حضور جوانان در مساجد و برپایى درس هاى دینى زیر نظر امام جماعت و ... و احکام شرعى و معارف اسلامى و سایر مراسم دینى و مذهبى اگر مزاحمت براى ... س ۴۰۶: اگر مسجد نیاز به تعمیر داشته باشد، آیا اجازه گرفتن از حاکم شرع یا وکیل او واجب است؟
اینجانب به هنگام تشرف به حج ( سال 74 ) با همسر و دختر خردسالم ( حدود 4 ساله ) با خانواده ... به زمان انجام کار که حجام و حجامت شونده در محل کار حضور دارند هزینه اشکال شر عی دارد .... در هر صورت بر فرض که کار شوهر شما از نظر احکام اولیه شرعی مشکلی نداشته .... در هر صورت در اینگونه مراسم گاهی از اینگونه بی نظمی ها پیش می آید که باید دقت ...
در مراسم تعزیه چه اعمالی صحیح است و چه اعمالی مورد تائید شریعت نمی باشند و بدعت نامیده ... نباشیدخدمت دوست عزیز درشهرما (ترکمن صحرا) وقتی کسی فوت کرد ۷روز مراسم .... دوم: تشیع جنازه مسلمان اجر بزرگی دارد، بشرطیکه بر طبق سنت و حکم شریعت باشد .... تلقین، آنطور که بعضی می پندارند فقط خواندن کلمه شهادت در حضور بیمار ...
توئیت هاشمی برای فوت واعظ طبسی ... ‌مراسم اقامه نماز و تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و زیارت امین الله، قرائت پیام رهبری و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در حرم مطهر رضوی آغاز ... دختران محجبه معترض در کمپین ترامپ / تصویر ... الغنوشی: نمی‌توان حکم به تروریستی بودن حزب‌الله لبنان داد ...

نظر آیت الله مکارم‌ درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها - فرارو

fararu.com/fa/news/.../نظر-آیت-الله-مکارم‌-درباره-حضور-زنان-در-ورزشگا...

۳۱ تیر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - نظر معظم له در مورد حکم شرعی حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاچی چیست؟ ... خیلی از برنامه های دیگر را هم می توانند از تلویزیون ببینند مثل مراسم .... همایش اقتصاد هنر با حضور هنرمندان، مجلس ترحیم سلحشور، تشییع شیدا جاهد و .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سایت نایس پاتوق را چگونه میبینید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 24
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 223
  • آی پی دیروز : 104
  • بازدید امروز : 482
  • باردید دیروز : 741
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,278
  • بازدید ماه : 4,278
  • بازدید سال : 102,688
  • بازدید کلی : 457,046
  • کدهای اختصاصی